mandag 25. januar 2010

Appelsin-likør


Denne likøren laget jeg for første gang nå før jul, og den var veldig god.

Så prøv den.


Du trenger:

1 liten økologisk appelsin

40 kandis-sukkerbiter

40 kaffebønner (hele)

1 vaniljestang

0,5 liter vodka

ett norgesglass


Skyll appelsinen under vann, slik at den er ren.

Stikk masse hull igjennom skallet med en gaffel.

Legg den ned i norgesglasset sammen med sukker, kaffebønner og vaniljestangen.

Hell over vodkaen og sett på lokket.

La den stå og godgjøre seg i romtemperatur i 40 dager.

Siles så gjennom et kaffefilter. Haes på glassflaske med kork.


bildet er hentet fra p4.no




1 kommentar:

  1. Heisann. Først og fremst: Takk for en inspirerende blogg. Gode beskrivelser og deilkate bilder gjør oppskriftene fristende :)
    Lurte litt på hvordan det gikk med denne likøren for deg. Jeg har tidligere laget andre versjoner av appelsinlikør, uten for mye suksess. Har for litt over en måned siden satt et glass av den du presenterer her, og lurer på om du har noe formening om hvor lenge den må stå på flaske før den når sitt "klimaks" smaksmessig?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg har bommet på to tidligere prosjekter. Første gang likte jeg likøren så dårlig at jeg ga den bort til en venn, som smart nok, sparte den i to år før han smakte på den igjen, og da var den blitt fantastisk. gang nr 2 gikk ikke bedre, og den gikk samme vei. denne gangen akter jeg å gi likøren tid, men lurer på hvor lenge jeg bør vente før jeg prøver å smake :)

    - Philip

    SvarSlett